BAROMETR RYZYKA NADUŻYĆ W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Barometr Ryzyka Nadużyć w Zamówieniach Publicznych powstał we współpracy Fundacji im. Stefana Batorego i serwisu Zamówienia 2.0. Pozwala on na samodzielną analizę ryzyka nadużyć i korupcji na rynku zamówień publicznych.
Barometr Ryzyka jest przeznaczony dla:
- obywateli – jako punkt wyjścia dla działań strażniczych i kontrolnych;
- mediów – zwłaszcza lokalnych - dzięki niemu łatwiej im będzie patrzeć na ręce władzy i sprawdzać jak gospodaruje publicznymi pieniędzmi;
- zamawiających – do autodiagnozy, refleksji, lepszej kontroli i ulepszania własnych procedur ogłaszania przetargów tak żeby były bardziej transparentne i konkurencyjne;
- wykonawców – jako narzędzie pomocne w ocenie własnych szans na rynku, motywujące do walki o wyższe standardy publikowania ofert;
- regulatorów – jako jeszcze jeden wskaźnik, że na rynku może dochodzić do nieprawidłowości i narzędzie pomagające określić ogniska ryzyka;
- analityków i naukowców – jako cenny zasób danych umożliwiający prowadzenia badań
Wiele informacji o rynku zamówień jest dostępnych od ręki w Biuletynie Zamówień Publicznych. Korzystając z tych danych Fundacja im. Stefana Batorego i portal Zamówienia 2.0, przy współpracy z węgierskim think-tankiem Government Transparency Institute opracowali „Barometr Ryzyka Nadużyć w Zamówieniach Publicznych” (w skrócie BRN).
Barometr jest indeksem zbudowanym z kilku wskaźników (czerwonych flag) sygnalizujących, że w konkretnym postępowaniu o zamówienie, od chwili ogłoszenia, aż po decyzję o udzieleniu zmówienia mamy do czynienia z ryzykiem wystąpienia nadużycia. Owe czerwone flagi to:
- tryb zamówienia – wszystkie inne tryby poza przetargiem nieograniczonym (najbardziej konkurencyjną procedurą) są traktowane jako ryzyko
- szczegółowość (długość) opisu przedmiotu zamówienia – zbyt długie, przy tym nie zawsze treściwe opisy utrudniają udział w przetargach i często są nieprawidłowości
- opis (długość) kryteriów kwalifikowalności – podobnie jak szczegółowość opisu przedmiotu zamówienia zbyt długie są sygnałem ostrzegawczym
- liczba wymaganych poświadczeń, certyfikatów – wyśrubowane, częstokroć zupełnie niepotrzebnie wymogi wobec wykonawców, które mają być potwierdzane różnego rodzaju poświadczeniami również mogą świadczyć o nieprawidłowościach
- wysokość wadium – zbyt wysokie wadia mogą być instrumentem, który zmawiający wykorzystują żeby ograniczyć konkurencję i zniechęcić określonych wykonawców do udziału w przetargach
- waga kryteriów pozacenowych – niemal każde kryterium oceny ofert poza ceną zwiększa pole do uznaniowości, i choć cena sama w sobie nie jest doskonałym wyznacznikiem, to zastosowanie innych wskaźników zawsze wiąże się z większym ryzykiem nadużyć
- czas od ogłoszenia do zamknięcia naboru ofert – w szczególności zbyt krótki czas na składanie ofert jest sygnałem, że miedzy zamawiającymi a określonymi wykonawcami może istnieć zmowa
- czas od zamknięcia naboru ofert do podjęcia decyzji o wyborze wykonawcy – zbyt krótki czas decyzji może być sygnałem, że zamawiający z góry wiedział kogo wybrać, zbyt długi może być oznaką faktycznych nieprawidłowości potwierdzanych w ramach protestów, czy postępowań arbitrażowych
- pojawienie się tylko jednego oferenta w danym postępowaniu – tylko jedna oferta (zwłaszcza przy zastosowaniu trybów konkurencyjnych) jest oczywistym przejawem braku konkurencji, za którym mogą stać zaniedbania, nieprawidłowości lub korupcja
ORAZ NAJWAŻNIEJSZY WSKAŹNIK
Dokładny opis sposobu wyliczania Barometru znajduje się w nocie metodologicznej. Udostępniamy również instrukcję powtórzenia Barometru. Zachęcamy wszystkich do krytycznej lektury całej dokumentacji, rozwijania Barometru lub modyfikowania go i tworzenia własnych wersji.